Balanceer je chakra’s voor succesvol ondernemerschap

Wil je als zelfstandig ondernemer, coach of therapeut jouw bedrijf laten groeien? Dan is het begrijpen van de invloed van jouw chakra’s op jou en je bedrijf van groot belang. Je chakra’s zijn de energiecentra van jouw lichaam en beïnvloeden jouw emotionele, fysieke en spirituele welzijn. Een balans tussen jouw chakra’s kan leiden tot een verhoogde creativiteit, helderheid en vertrouwen: cruciaal voor het bereiken van succes als ondernemer.

De 7 chakra’s en hun invloed op jouw onderneming

Wortelchakra (Muladhara):

Dit chakra bevindt zich aan de basis van de wervelkolom en vertegenwoordigt stabiliteit, veiligheid en verbinding met de aarde. Een stabiele wortelchakra is essentieel voor het creëren van een sterke fundering voor je bedrijf en het opbouwen van vertrouwen in jezelf en je capaciteiten. Merk je dat je financieel in een lastige positie zit? Dan kan het zomaar zijn dat jouw wortelchakra niet in balans is. Een goed stromende wortelchakra zorgt ervoor dat je minder ‘zwabbert’ in jouw keuzes, dat je steviger staat en overvloed kan stromen.

Sacraal chakra (Svadhishthana):

Gelegen in het bekkengebied staat het sacrale chakra voor creativiteit, passie en emoties. Als dit chakra uit balans is, kan het leiden tot gebrek aan enthousiasme of motivatie. Het koesteren van creativiteit en emoties kan je helpen unieke ideeën voor je bedrijf te bedenken en meer verbinding te maken met je klanten. Wanneer je lang jouw emoties onderdrukt hebt, veel vanuit je hoofd leeft of veel schaamte voelt rondom jouw buikgebied, kan jouw sacrale chakra uit balans raken, wat direct invloed heeft op de creativiteit die je kan inzetten voor jouw onderneming.

Zonnevlechtchakra (Manipura):

Het derde chakra bevindt zich net boven de navel en is gerelateerd aan persoonlijke kracht, controle en zelfrespect. Een gebalanceerd zonnevlechtchakra kan je helpen om je innerlijke kracht te vinden en je grenzen te stellen. Dit kan je helpen bij het nemen van beslissingen en bij het verminderen van stressvolle situaties. Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat je het lastig vindt om nee tegen je klanten te zeggen, jezelf veel vergelijkt met andere ondernemers of geen vergoeding voor je diensten durft te vragen, mag je extra aandacht geven aan je zonnevlechtchakra.

Hartchakra (Anahata):

Het vierde chakra bevindt zich in het hart en staat voor liefde, mededogen en emoties. Door liefde en mededogen te tonen voor je klanten en medewerkers, creëer je een positieve en ondersteunende sfeer om je bedrijf heen. Een geopend hartchakra kan je ook helpen om relaties op te bouwen en te onderhouden. Daarnaast staat je hart in directe verbinding met jouw ziel en jouw zielsmissie. Vanuit je hart kan je voelen wat jij te brengen hebt in de wereld, zodat je dit kan vertalen naar jouw bedrijf.

Keelchakra (Vishuddha):

Gelegen in de keel, vertegenwoordigt het keelchakra communicatie, expressie en creativiteit. Een evenwichtig keelchakra kan helpen om je ideeën duidelijk en effectief te communiceren, wat kan bijdragen aan een betere samenwerking met anderen en de groei van je bedrijf. Ook het uitspreken van jouw waarheid of jezelf laten zien en horen, zijn direct verbonden met jouw keelchakra. Merk je dat je vaak last hebt van je keel of schor wordt wanneer je over je bedrijf wilt vertellen? Dan kan jouw keelchakra uit balans zijn.

Hoe weet je of jouw chakra’s in balans zijn?

Houding en lichaamstaal

Onze houding en lichaamstaal kunnen aangeven of een bepaalde chakra uit balans is. Als je bijvoorbeeld merkt dat je vaak met gebogen schouders loopt, kan dit wijzen op een onevenwichtigheid in het hartchakra. Een sterke en rechte houding met de borstkas naar voren kan helpen om dit chakra in balans te brengen.

Emotionele toestand

Onze emotionele toestand kan ook helpen om te bepalen of een chakra in balans is. Als je bijvoorbeeld vaak angstig of onzeker bent, kan dit wijzen op een onevenwichtigheid in het wortelchakra. Het is belangrijk om in dergelijke gevallen bewust te zijn van deze gevoelens en manieren te vinden om ze te overstijgen.

Fysieke symptomen

Fysieke symptomen kunnen ook wijzen op een onevenwichtigheid van een bepaalde chakra. Bijvoorbeeld, als je vaak last hebt van verkoudheid of keelproblemen, kan dit wijzen op een onevenwichtigheid in het keelchakra. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze symptomen en manieren te vinden om ze te behandelen.

Jouw chakra’s in balans brengen voor meer succes in je onderneming

Wanneer je een zelfstandig ondernemer bent, staat jouw fysieke, mentale of emotionele gezondheid in directe verbinding met het succes van je onderneming. Je bént immers jouw bedrijf. Voel je persoonlijk een blokkade om jezelf te uiten of te laten zien? Dan zal het lastiger zijn om ook jouw onderneming zichtbaar te maken. Zelfs wanneer je dan veel geld zou investeren in advertenties of de expertise van anderen zou inschakelen, is de kans groot dat alles dat verbonden is met dit onderdeel van jouw bedrijf niet zal stromen.

Een evenwichtige balans tussen de zeven chakra’s kan leiden tot een verhoogde creativiteit, helderheid en vertrouwen. Door regelmatig de status van je chakra’s te onderzoeken en ze opnieuw in evenwicht te brengen, kun je essentiële energie opwekken om je te helpen bij het bereiken van succes als ondernemer. Als coach of therapeut kun je deze kennis ook gebruiken om je klanten te helpen hun chakra’s in evenwicht te brengen en zo hun zakelijke prestaties te verbeteren.

Door bewust te worden van jouw blokkades in de chakra’s, ben je in staat om ook meer inzicht te krijgen in de onderliggende oorzaak van een uitdaging of blokkade in je bedrijf. Door bewustwording, mindshifts, meditatie, opstellingen of energiewerk kan je jouw chakra’s weer in balans krijgen.

Jouw bedrijf laten groeien met Essentiesessies

Tijdens een Essentiesessie kijken we samen op holistische wijze naar jou en jouw onderneming. Wat wil je bereiken, wat houdt je nu tegen en wat is voor jou de volgende stap om meer overvloed, succes of balans in jouw bedrijf te krijgen? Vanuit de inzichten die je krijgt ben je in staat om praktische stappen te zetten, en jouw missie te vertalen naar een sterk verhaal, mooi aanbod of goed plan. Lees meer.