Ben je een coach, therapeut of andere zelfstandig ondernemer? Dan valt het niet altijd mee om je praktijk of bedrijf zichtbaar te maken. Je bent immers vooral heel goed in mensen helpen. Marketing voelt dan vaak als een trucje. Of een noodzakelijk kwaad.
Maar wat als je marketing gaat zien als een vorm van expressie? Een manier om te uiten wie je bent en wat je komt brengen? Een lichtje dat je aanzet, zodat anderen je kunnen vinden en je elkaars leven kan verrijken?
In de Masterclass Ondernemen vanuit je Essentie deelde ik 5 saboterende gedachten die ik vaak zie bij ondernemers (en bij mijzelf), én wat je hier tegenover kan zetten. In welke overtuiging herken je jezelf regelmatig? En welke angst of niet helpende gedachte zit daar éigenlijk echt onder?
5 Saboterende gedachten bij het ondernemen
1. Ik ben er nog niet klaar voor
‘Ik moet eerst nog deze (en 5 andere) opleiding volgen’, ‘Eerst moet mijn website af (waar ik al een jaar mee bezig ben)’, ‘Ik moet eerst precies weten wat mijn aanbod is’. Herken je dat? Dat je het uitstelt om te starten, jezelf te laten zien of er volledig voor te gaan omdat je ‘eerst nog iets moet doen’? Deze gedachte komt voort uit de overtuiging dat je niet van waarde bent. Je moet eerst iemand anders zijn (slimmer, meer ervaren, verder ontwikkeld) voordat je jouw gave aan de wereld mag aanbieden. Maar blijf je aan die overtuiging vasthouden, dan zal er altijd nóg iets zijn dat je weerhoudt om jezelf te geven. De wijze Maya Angelou zei: ‘When you learn, teach. When you get, give’. Geef door wat je leert en ontvangt. Het is prachtig om altijd verder te leren. Te blijven groeien en ontwikkelen. Maar laat het je niet tegenhouden om nu al te starten. Wie je nu bent en wat je nu te geven hebt is al van waarde, zolang je zuiver bent in je verwachtingen en beloftes.
2. Ik moet gelijk succesvol zijn
‘Anderen beoordelen wat ik doe, dus alles moet direct succesvol, rendabel of perfect zijn.’ Het voelt kwetsbaar om jezelf te laten zien, zeker als je jezelf graag vergelijkt met anderen. Maar jezelf kennen betekent je eigen potentie gaan zien, zonder van jezelf te verwachten dat je daar al bent. Sta jezelf toe om te groeien, fouten te maken en te leren. Dát is waar het leven om gaat. Zal dit jou niet meer verrijken als mens dan het ervaren van instant succes? Vertrouw erop dat je precies zal worden gegeven wat je nodig hebt om te groeien en jouw missie te leven.
3. Ik mag mijzelf niet verkopen
‘Mijzelf verkopen, (genoeg) geld vragen of een aanbod doen is ongemakkelijk of ongepast dus dat vermijd ik liever.’ Wanneer je je hele leven gewend bent om veel te geven en weinig te ontvangen, kan het lastig zijn om iets terug te vragen. De echte vraag is: geef je datgene dat écht van waarde is? Jouw échte waarheid, jouw échte gave, wie jíj echt bent? Of is dat nog te spannend, en overcompenseer je dit door extra veel te geven van alles dat van minder belang is? Gabby Bernstein leerde mij in haar programma ‘Spirit Junkie’ de mantra: ‘I have important work to do, and I need to be supported’. Je hebt iets te brengen in deze wereld, en alleen als je jezelf toestaat om hierbij geholpen te worden is dit mogelijk. Wanneer je op gelijkwaardige schaal iets terug ontvangt voor je werk (in waardering, in energie én in geld), ben je in staat om voldoening te voelen, gemotiveerd te blijven en nóg meer anderen te helpen. Voordat je een aanbod moet doen of jezelf gaat ‘verkopen’, verbind je met jouw ziel en jouw missie. Leg vervolgens een hartsverbinding met de andere persoon of personen. Dit maakt het makkelijker om onvoorwaardelijk te geven én te ontvangen.
4. Er zijn al zoveel die hetzelfde doen
´En die zijn allemaal zo goed, aanwezig, succesvol, slecht of commercieel dat ik het lastig vind om mijn eigen plek daartussen te vinden´. Krijg jij ook al die concurrenten in je tijdslijn, en voel je veel weerstand bij de wijze waarop zij zichzelf laten zien? Ze zijn namelijk zó aanwezig, zo overdreven, zo goed of juist zo slecht. Zo wil je niet zijn. Of daar kan jij niet aan tippen. Vraag jezelf dan af wat jou hierin raakt. Waarom valt deze persoon of dit bedrijf je op? Alles buiten je is een spiegel van wat in jezelf leeft. Wat vind je zelf lastig en zie je daardoor bij een ander? Dit mag je bij jezelf aankijken, helen of omarmen, zodat je gaat zien dat je niet hoeft te concurreren. Jij bent goed op jouw eigen manier. Daarnaast: als jullie dezelfde missie uitdragen, wil je dan niet dat zij daarin ook slagen?
5. Ik mag geen kansen mislopen
‘Ik richt me op iedereen die door mij geholpen wil worden’. Één van de grootste valkuilen van (beginnende) ondernemers is geen keuzes kunnen maken. Bang om een kans mis te lopen of spijt te krijgen van een keuze. Wat als ik zeg dat ik me op deze doelgroep richt, en iemand anders hierdoor niet meer bij mij wilt komen? Wat als ik vooral over één dienst of aanbod praat, maar iemand iets anders zoekt? Ondernemen is keuzes maken. Want wil je iedereen bereiken, dan bereik je niemand. De vraag is dus: durf je ergens voor te gaan en voor te staan? Hoe werk je het liefst? Wie kan je het beste helpen? Richt je op jouw missie en jouw kracht. Je bent niet gemaakt voor iedereen. Je kan niet iedereen helpen, en niet iedereen voelt zich door jou aangetrokken. En dat hoeft ook niet. Hoe duidelijker je laat zien voor wie jij wél bent, hoe meer zij zich aangesproken voelen. Dat mag overigens over tijd veranderen, want jij evolueert en dus jouw bedrijf ook. Kies vanuit vertrouwen wat nu het beste bij je past.
Wat is jouw volgende stap?
Ondernemen is stappen zetten, soms klein en soms groot. Maar altijd vanuit vertrouwen en passend bij wie jij bent. Met mijn Essentiesessies help ik je om te ontdekken wat jouw volgende stap is. In één dag bepalen we jouw ideale doelgroep, maken we een sterke pitch en vormen we een effectief marketingplan, zodat jouw bedrijf steeds meer tot bloei kan komen. Lees meer.