fbpx

Skip links

Vind jouw alternatief voor meditatie (je hoeft geen uur stil te zitten)

Meditatie kan in heel veel verschillende vormen. En je hoeft daar echt niet perse een uur voor stil te zitten als een zen-monnik. Het gaat erom dat je een moment aandacht hebt voor jezelf, zoals ik vertel in dit verhaal over een Moment voor Jezelf. Voor wie je bent, wat je voelt en wat je ervaart. Om je vertrouwen te laten groeien, naar jezelf te luisteren en liefde te laten stromen. Dit iedere dag doen maakt het makkelijker om geluk te ervaren in het nu en je dromen uit te laten komen in de toekomst.

Wil je met meer aandacht leven, maar weet je niet zo goed hoe? Of sterker nog: denk je dat de enige manier is door dagelijks lange tijd te mediteren (en dus: laat maar, want nevernooitniet dat jij dat kan)? Begin dan met een dagelijks momentje voor jezelf. Dat klinkt al een stuk beter te doen, toch?

Bedenk eens op welke manier jij jouw moment voor jezelf kan inrichten. Kies daarbij een vast moment op de dag. Net voor of net na je nachtrust is het meest effectief, omdat je hersenen dan al op de sluimerstand staan. Voor de ‘ik combineer al werk, gezin, huishouden, vrijwilligerswerk en sociale contacten dus heb nauwelijks tijd om even te toiletteren’-types onder ons: ik begrijp dat je het druk hebt. Maar echt, een kwartier per dag dat je aan jezelf besteedt, maakt juist al het andere gemakkelijker. Geef jezelf voorrang, cause you’re worth it.

Alternatieven voor meditatie

Hier zijn een aantal vormen van meditatie en een aantal alternatieven.

Klassieke meditatie

Is de meest effectieve maar ook meest uitdagende vorm. Mediteren kun je leren door het rustig op te bouwen. Zorg dat je comfortabel zit en niet gestoord wordt. Zet een timer op je telefoon en zet eventueel een rustig muziekje op. Focus op je ademhaling, op de muziek of op een repeterend geluid in de omgeving (een ventilator bijvoorbeeld). Laat je gedachten passeren zonder er teveel aandacht aan te geven. Merk je dat je gedachten afdwalen, geeft niets, breng je aandacht weer naar je ademhaling. Als het je de eerste paar keer niet lukt om je hoofd leeg te krijgen is dat niet erg, dat is zelfs heel normaal. Net als met alles zul je merken dat het elke keer gemakkelijker wordt, gewoon door het vaker te doen.

 

Geleide meditatie

Er bestaan talloze apps, podcasts en YouTube video’s met geleide meditaties. Zelf doe ik dit vaker dan de klassieke meditatie. Deze geleide meditaties kun je trouwens ook prima doen terwijl je in bed ligt, voor het opstaan of net voor het slapen. Tenzij je dan al na een minuut weer in slaap valt, dan kun je het beter bij zitten houden.

 

Actieve meditatie

Wie zegt dat je bij meditatie niets mag denken EN niets mag doen? Soms kan een actieve meditatie, zoals een wandeling, hardlopen of zwemmen juist heel goed werken om de focus op jezelf te houden en je hoofd leeg te maken. Het is wel belangrijk dat je de activiteit alleen doet en dat je er geen prestatie aan hangt. Probeer ook hier jezelf te richten op je ademhaling en breng je gedachten steeds weer naar je adem terug als ze afdwalen. Bij ritmische bewegingen zoals hardlopen werkt het bijvoorbeeld ook goed om vooraf een positief zinnetje te bedenken dat je op het ritme van de beweging voor jezelf herhaalt.

 

Visualisatie

Wanneer je je dromen voor je ziet, ze bijna kan voelen, ruiken en proeven, gebeurt er iets moois. Je gaat steeds meer geloven dat dit de werkelijkheid kan zijn. Zo’n visualisatie kun je altijd en overal doen: in de rij voor de kassa, tijdens het tandenpoetsen of ‘s avonds voor het slapen gaan. Stel je voor dat de wens nu al werkelijkheid is. Hoe voel je je daarbij? Trots, voldaan, gelukkig? En wat zie je, waar ben je, wat doe je? Maak de voorstelling zo echt mogelijk, inclusief de bijbehorende gevoelens. Voel wat er te voelen valt en laat je niet verleiden door gedachten over het hoe, dat is nu niet belangrijk.

 

Affirmaties

Affirmaties zijn positieve zinnetjes die je voor jezelf herhaalt. Soms duurt het even voordat een affirmatie helemaal eigen wordt. Als hij al vertrouwd zou voelen zou je hem niet nodig hebben! Ook affirmaties kun je overal en op ieder moment door je hoofd laten gaan. Schrijf als reminder bijvoorbeeld de zin op een post-it, en plak hem op je spiegel of in het hoesje van je telefoon. Ik heb voor mezelf een simpele die ik regelmatig herhaal. Hij is zo’n onderdeel van mijn denkpatroon geworden, dat hij automatisch in mijn hoofd opkomt, juist als ik even in de stress schiet: ‘Al het goede komt naar me toe’.

Dankbaarheidslijstje

Misschien is dankbaarheid wel even effectief als meditatie. Maak eens elke dag een lijstje van de dingen waar je dankbaar voor bent en blij van wordt. Wees oprecht dankbaar, ook voor de dingen die je eigenlijk liever anders ziet.

 

Iedere maand een portie inspiratie over persoonlijke groei, luisteren naar jezelf en het laten uitkomen van je dromen in je mail? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Leave a comment

Name*

Website

Comment