fbpx
Skip links

Prikkelgevoelig? Zo overleef je de kerstborrel

Afgelopen week stond hij bij mij weer op het programma: de jaarlijkse kerstborrel. Wat voor veel mensen een gezellig uitje is om het jaar af te sluiten, is voor hoog sensitieve types zoals ik vaak een kleine hel. Harde muziek, samengepakte mensen, sociale stress en weinig slaap werken nog dagen in mijn lijf door. En deze kerstborrel beloofde heftig te worden: in het buitenland en met 500 collega’s waarvan ik er veel niet kende. Maar kijk nou: het viel alles mee! Misschien wel omdat ik het dit jaar iets anders heb aangepakt. Mijn rituelen om als prikkelgevoelig persoon de kerstborrel te overleven deel ik graag met jou. 

 

Tips om je prikkelvolle kerstborrel te overleven

 

1. Voorbereiding is het halve werk

Merk je dat je vooraf veel bezig bent met de naderende kerstborrel?  Het belangrijkste wat je dan kan doen is je te richten op vertrouwen in plaats van angst. Ja, dat klinkt wat vaag, ik weet het. Maar wat ik daarmee bedoel is dat wanneer je je richt op de gevolgen van een prikkelvolle kerstborrel, je hiermee alleen maar vooraf stress bij jezelf creëert. Terwijl als je je richt op het vertrouwen dat je lijf je kan vertellen wat goed voor je is, je in staat bent om veel dichter bij jezelf te blijven en daadwerkelijk naar je lijf te luisteren. Toen ik dat bewuster ging doen, ontstonden er opeens allemaal ideeën en mogelijkheden om deze kerstborrel op mijn eigen manier te doen. 

Zorg dat je op de dag zelf je energie bewaard voor de borrel. Probeer stress en drukte te vermijden, en ga als het kan ook even naar buiten. Neem voordat je naar het feestje gaat een moment voor jezelf. Gun jezelf minimaal een half uur waarin je een meditatie doet, yoga beoefent of je op een andere manier ontspant. Hoe je dag er ook uitziet, dit moment is cruciaal om de avond goed door te komen. Plan de rest van je voorbereiding dus hier omheen. Eindig je moment voor jezelf met een oefening om te aarden en je energie te beschermen. Ga staan met je voeten op heupbreedte. Richt je op je ademhaling en stel jezelf voor dat er lange wortels uit je voeten de aarde in groeien. Via deze wortels laat je in gedachten de aardenergie naar boven door je lijf stromen. Door je te aarden blijf je verankerd en meer verbonden met jezelf. Stel je jezelf vervolgens voor dat er een beschermlaag om je heen is. Dat kan een glazen koepel zijn of een gouden licht. Deze beschermlaag helpt je om wel alles om je heen waar te nemen en contact te maken met anderen, maar de prikkels niet binnen te laten. 

 

2. Feest op jouw voorwaarden

Tijdens een feestje heb je vaak weinig invloed op de omstandigheden. Het aantal mensen, het volume van de muziek, de sfeer in de ruimte: je doet er weinig aan. En dat is lastig als al deze factoren wel bepalen hoe je je voelt. Maar hooggevoeligheid wordt versterkt wanneer we te veel bezig zijn met de buitenwereld en te weinig blijven bij ons zelf. We zijn gericht op wat een ander doet of zegt, hoe een ander zich voelt en wat een ander misschien van ons vindt. Op dat moment zijn we de verbinding met onszelf kwijt, en raken we juist snel overprikkelt. De oefening om te aarden en te beschermen kan je helpen meer bij jezelf te blijven, en tijdens de avond kun je in gedachten regelmatig die oefening herhalen. Zoek tijdens de avond ook regelmatig even de rust op. Ga even naar buiten of blijf een paar minuten langer op het toilet zitten dan nodig is. Dit helpt je om weer even tot jezelf te komen. 

Voor hoogsensitieve personen geldt: geniet, maar drink met mate. Alcohol kan je helpen ontspannen (al heb je het zeker niet nodig om een leuke avond te hebben weet ik als niet-drinker), maar te veel alcohol zorgt voor valse emoties. Probeer – hoe lastig het ook kan zijn – ook weg te blijven van veel suiker of vet. Dit zorgt alleen maar voor pieken en dalen in je energiebalans die je gevoeligheid versterken. 

En tot slot: wat ook helpt is jezelf voor te nemen dat je jezelf mag zijn. Zonder voorwaarden, uitleg of excuus. Je hoeft aan niemand uit te leggen waarom je niet drinkt, niet danst of niet sociaal doet. Of waarom je het juist wel doet. Je bent niet anders, niet zielig en niet saai, maar gewoon je eigen bijzondere zelf. Omgekeerd hoef jij ook geen mening te hebben over wat een ander wel of niet doet, of over wat een ander wellicht van jou vindt. Het proberen aan te voelen wat een ander van je vindt is een onmogelijke opgave wanneer er zoveel mensen om je heen zijn, en kost alleen maar energie. Probeer dus tijdens de avond alleen sensitief te zijn voor wat op dat moment goed voor jou is. En geniet! 

 

3. Laat je prikkels op het feest

Wanneer je weer thuis komt kan een klein ritueel je helpen om de opgedane prikkels zoveel mogelijk los te laten. Dit zorgt ervoor dat je beter in slaap valt en sneller herstelt. Leg bij thuiskomst als eerste je telefoon weg. Die heb je even niet nodig. Maak een lekkere kop kruidenthee voor jezelf en ga in gedachten langs de gebeurtenissen van de avond. Het even van je afschrijven kan ook goed helpen. Neem vervolgens een warme douche, en stel jezelf voor dat het warme water alle energie van de avond van je afspoelt. Wanneer je merkt dat afdwaalt naar analyses over de avond – zat er iets achter de opmerking van die collega, waarom reageerde ik zo, wie zei wat – neem dan bewust afscheid van die persoon of dat moment en probeer je aandacht in het nu te houden. 

Ga voordat je gaat slapen nog even op de rand van het bed zitten met de voeten op de grond. Richt jezelf daarbij op je ademhaling en blijf zo zitten totdat je jezelf helemaal rustig voelt. Een kristal zoals amethist naast je bed of het luisteren naar een gesproken meditatie of rustige muziek kunnen je helpen om in slaap te vallen. 

Houd er rekening mee dat je lijf de dag na een prikkeloverdosis nog moet herstellen. Plan dus – als het even kan – een rustige dag met niet teveel mensen om je heen. Drink veel water, probeer nog heel even de vette en suikervolle snacks te vermijden en minimaal een uur te bewegen, het liefst buiten. 

 

Prikkelvol feestje? Nee bedankt

Wanneer je gevoelig bent voor prikkels sta je meestal niet te springen om drukke feestjes. Je weet immers hoe je daar op reageert. Bewust zijn van die gevoeligheid is goed, want alleen zo kan je naar je lijf luisteren. En soms betekent dat: kiezen om niet te gaan. Het vergt moed om een kerstborrel of ander verplicht feestnummer af te zeggen, en mijn advies is: maak die keuze in dat geval zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het is en hoe meer smoesjes je denkt nodig te hebben. 

Alleen is de optie om niet te gaan er nou eenmaal niet altijd. En daarnaast is jezelf onthouden van alle sociale gelegenheid ook niet de oplossing, want zo mis je ook waardevolle momenten. Voor je het weet zorgt de angst voor de prikkels voor meer stress dan de prikkels zelf. Ik merk dat ik daar ook regelmatig intrap. Ik kijk er dan al wekenlang als een berg tegenop en kan me op de avond zelf niet ontspannen. De wetenschap dat ik beïnvloed wordt door alles dat er om me heen gebeurt zorgt er juist voor dat ik me daarop ga focussen, en de prikkels daardoor nog sterker binnenkomen. Terwijl het ook zo leuk kan zijn om met dierbare collega’s bij te praten, om een dansje te wagen en gewoon een avond plezier te maken. Zolang het maar op jouw voorwaarden is en je goed naar je lijf blijft luisteren. Fijne feestdagen.

PS: dit jaar heb ik een speciale kerstkaartenset ontworpen. Inclusief kaarten voor dierbaren die een moeilijk jaar achter de rug hebben. En het is mogelijk om mijn boek VAN DROMEN NAAR DOEN (dat je helpt om helder te krijgen wie je bent en wat je wil) in cadeauverpakking met kerstkaart te bestellen.

Geef je reactie

Je naam*

Website

Reactie

  1. De klaprozen vind ik de mooiste. Ze zijn zo fragiel en tevens zo sterk. Op iedere bouw komen ze naar boven en de kleur is zo intens dat je ze niet over het hoofd kan zien. De klaproos kwam voor in mijn meditatie als de bloem die mij helpt. Sterk en kwetsbaar een mooie combi en het zijn vaak bijzondere, mooie vrouwen die dat ook hebben.

    Ik heb geen instagram